Juridische structuur

Eén van de vragen die aan bod komen bij het oprichten van een estate is of je deze wilt onderbrengen in een aparte juridische entiteit. Zo ja, welke juridisch-administratieve structuur is er wenselijk? Een goed antwoord op deze vraag hangt af van een aantal voorwaarden.

De eerste keuze die op dit vlak gemaakt moet worden is of je al dan niet een aparte juridische entiteit opricht voor de (artistieke) nalatenschap. In principe is het mogelijk om een werking uit te bouwen rond de nalatenschap zonder deze onder te brengen in een structuur. De nalatenschap blijft persoonlijk bezit en de inkomsten zijn voor de persoonlijke rekening. Volgens het recht is dit een natuurlijk persoon die een zelfstandige activiteit uitvoert. Je schrijft je in als zelfstandige en richt dus een eenmanszaak op. Je oefent op zelfstandige basis je beroepsactiviteiten in verband met de nalatenschap uit. Dit kan als hoofdberoep, maar ook als bijberoep.

Enkele te ondernemen stappen en verplichtingen om je in te schrijven als zelfstandige.:

  • Aansluiten bij een erkend ondernemingsloket: vastleggen van een (unieke) ondernemersnummer (ook je btw-nummer)
  • Registratie in Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
  • Aansluiten sociale verzekeringsfonds
  • Inschrijving btw-kantoor (enkele uitzonderingen mogelijk): Activeren van je btw-nummer. Ook als je gebruik wil maken van een vrijstelling (<25.000 euro omzet), moet je langsgaan bij een btw-kantoor.
  • Uitvoeren van boekhouding (zelf of via een boekhouder)
  • Indienen van (personen)belasting
  • Aansluiten ziekenfonds (niet in bijberoep)

Hou er rekening mee dat enkele stappen niet van toepassing zijn wanneer je je inschrijft als zelfstandige in bijberoep, omdat deze geregeld zijn via je statuut als werknemer.

Als natuurlijk persoon is het mogelijk om samen te werken met familieleden, vrienden of anderen. Om conflicten te vermijden, wordt er aangeraden om alle afspraken vast te leggen in een overeenkomst. Wanneer beide partijen het contract ondertekenen, gaan ze akkoord met de inhoud. Uiteraard is het mogelijk om tijdens de samenwerking nieuwe afspraken te maken of te wijzigen, bij voorkeur opnieuw schriftelijk. Hiervoor laat je je best bijstaan door een jurist, notaris of advocaat.

De nalatenschap in persoonlijk bezit houden, zonder juridische structuur, heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat deze manier van werken geen opstartkosten vereist en dat het heel wat flexibiliteit en vrijheid toelaat (bv. geen verantwoording afleggen). Het nadeel is dat de inkomsten persoonlijk belast worden. Zo wordt er bij schulden gekeken naar privévermogen. Verder is je nalatenschap niet vertegenwoordigd door een entiteit. Bij een nalatenschap in eigen bezit, zonder juridische structuur, is het persoonlijk risico hoger dan bij een aparte entiteit. Ook komen bepaalde subsidies en belastingvoordelen enkel in aanmerking voor een rechtspersoon, zoals bijvoorbeeld een vzw of een stichting en kan je hier dus geen beroep op doen.

Een aantal aspecten die meegenomen worden in de keuze om al dan niet een juridische structuur op te richten zijn:

  • De intentie en ambitie van de kunstenaar en/of erfgenamen: Een eigen juridische entiteit vraagt een groot engagement.
  • Financiële mogelijkheden: Zijn er opstartkosten ter beschikking? Wat met de inkomsten van de nalatenschap? Is deze winstgevend?
  • De doelstellingen en activiteiten van de estate : Sommige structuren sluiten beter aan bij bepaalde activiteiten dan anderen. Hou hier rekening mee bij het nemen van beslissingen.

Wanneer ervoor een aparte juridische entiteit gekozen wordt, zijn er verschillende opties mogelijk. Zo is het mogelijk om een vennootschap op te richten, zoals een maatschap, een Vennootschap Onder Firma (VOF), een Commanditaire vennootschap (CommV), een Coöperatieve vennootschap (CV), een Besloten vennootschap (BV) of een Naamloze vennootschap (NV). Daarnaast zijn de bekendste structuren voor een estate of nalatenschap een vzw (vereniging zonder winstoogmerk) of een stichting. Bij de laatste structuur wordt er nog een onderscheid gemaakt tussen een private stichting en een stichting van openbaar nut (erkenning FOD Justitie).Deze verschillende organisatievormen zijn door Cultuurloket, die instaat voor de zakelijke ondersteuning van de cultuursector, samengebracht in een overzicht. In deze matrix worden van elke structuur de voorwaarden, voor- en nadelen in kaart gebracht.

Bij het kiezen van de meest geschikte structuur is het aangeraden om rekening te houden met de verschillende voorwaarden die van toepassing zijn voor de organisatievormen. Vragen als ‘Waaraan moet worden voldaan?’, ‘Welk doel heeft de nalatenschap?’ en ‘Is er een minimum kapitaal ter beschikking?’ komen hierbij aan bod.

In de eerste plaats is het aanbevolen om bij de oprichting na te denken over de welbepaald(e) doel(en) van de juridische structuur. Afhankelijk van deze doel(en), onderscheiden we vennootschappen, verenigingen en stichtingen. Een vennootschap heeft als doel om met de inbreng van de vennoten en activiteiten winst na te streven en deze uit te keren aan de aandeelhouders. Bij verenigingen en stichtingen is dit anders, hun activiteiten worden georganiseerd om een belangeloos doel na te streven. De inkomsten en het vermogen worden enkel gebruikt om de activiteiten verder te zetten.

  • Concreet: wanneer je winst wil nastreven en uitkeren, kies je voor een maatschap of vennootschap. Wanneer je andere doelen voor ogen hebt, zijn de organisatievormen van een vereniging of stichting ook interessant.

In de tweede plaats is het aangeraden om te kijken of er een minimum kapitaal ter beschikking is voor het oprichten van een juridische entiteit. Enkel bij een vzw is dit niet van toepassing. Voor een maatschap is er bijvoorbeeld geen minimumkapitaal vereist van de maten, maar moet er wel geld, goederen of arbeid ingebracht worden. Bij een stichting moet je dan weer een inbreng van vermogen voorzien, waarmee ze haar activiteiten kan verrichten. Dit houdt dus in dat je voldoende (financiële) middelen moet inbrengen om de werking van de stichting uit te kunnen voeren. Dit vermogen kan aangevuld worden met schenkingen van andere personen, overheidssubsidies of eventueel door inkomsten van activiteiten die de stichting na haar oprichting organiseert.

  • Het is dus van belang om na te denken over de financiële mogelijkheden en/of er een startkapitaal beschikbaar is voor de oprichting van een (toekomstige) estate.

Naast de winstuitkering en het minimumkapitaal zijn er nog andere aspecten waarmee rekening gehouden kan worden, zoals ‘besturen en vertegenwoordigers’ en ‘aansprakelijkheid’. Bij sommige juridische entiteiten zijn een aantal bestuursorganen, functies of leden vereist om te handelen. Bij een VZW is bijvoorbeeld verplicht om een algemene vergadering en een bestuursorgaan van minstens drie leden (behalve als de VZW bestaat uit twee leden) op te richten. Zij besturen en vertegenwoordigen de organisatie. Verder is er ook een verschil op de aansprakelijkheid; ‘ben je alleen aansprakelijk of samen met anderen?’, ‘Met jouw privévermogen of enkel met je beroepsvermogen?’. Dit heeft te maken met welk (persoonlijk) risico je loopt binnen een bepaalde entiteit.

  • Het is dus aangeraden om bij het oprichten van een juridische entiteit rekening te houden met het minimum aantal oprichters, de bestuursorganen en bestuurders en de risico’s die verbonden zijn op vlak van aansprakelijkheid van privé- en beroepsvermogen.

Al deze factoren dragen bij om tot een goed doordachte beslissing te komen. Zo’n beslissing bepaalt mee de identiteit en slaagkracht van de nalatenschap. Let op: De regel- en wetgeving rond de verschillende structuren is al diverse keren veranderd. Win dus professioneel advies in. Neem contact op met Cultuurloket of neem een kijk op hun website voor meer informatie.

 

 

TIP: Werk een ondernemingsplan uit! Dit plan geeft je inzicht in de grote lijnen van de organisatie en brengt de omgeving in kaart. Zorg ervoor dat dit plan regelmatig wordt nagekeken en laat het meegroeien met je organisatie. Ook kan je het ondernemingsplan gebruiken om een financieel plan uit te werken, wat bijvoorbeeld verwacht wordt bij een besloten - en een naamloze vennootschap.

TIP: Denk na over welke stappen er ondernomen kunnen worden bij het stopzetten van de organisatie, van de juridische entiteit, om de nalatenschap duurzaam te kunnen bewaren. Bij het ontbinden van de structuur van de nalatenschap kan vastgelegd worden dat de nalatenschap of een deel ervan ondergebracht wordt in een collectiebeherende instelling. Op de website van Cultuurloket vind je meer informatie terug over de ontbinding van de rechtspersoon en de verschillende manieren waarom deze ontbonden wordt.

Erfbelastingen

Bij een nalatenschap moet je rekening houden met de erfbelasting, die ook wel ‘successierechten’ genoemd worden. Als erfgenaam moet je een aangifte van nalatenschap bij de Vlaamse belastingdienst indienen, via een formulier of via ERFonline. Op basis daarvan wordt de erfbelasting berekend. De erfbelasting is afhankelijk van de waarde van alle roerende en onroerende goederen (in binnen- en buitenland) waarvan de overledene op datum van overlijden eigenaar was. Dit moet binnen een bepaald termijn na het overlijden gebeuren. Raadpleeg de website van de Vlaamse overheid voor meer informatie.

  • Dit betekent dat, voor een beeldende kunstenaar, voor alle nagebleven kunstwerken, schetsen, tekeningen, etc. een (markt)waarde wordt berekend en dat deze berekening mee opgenomen wordt in de erfbelasting. Let op: dit kan leiden tot hoge belastingkosten.
  • Erfbelastingen in Vlaanderen verjaren in principe na vijf jaar. Zolang de erfbelastingen niet zijn verjaard moet een aangifte gebeuren.

Er zijn verschillende mogelijkheden om erfbelastingen te verminderen en te vermijden, zoals door de nalatenschap onder te brengen in de structuur die niet meer tot een privévermogen behoort of door middel van een schenking. Dit kan alleen gedaan worden door de kunstenaar zelf bij leven. Je kan bijvoorbeeld in je testament opnemen dat de nalatenschap in een stichting terechtkomt. Ook kan een vennootschap zorgen voor fiscale optimalisatie.

  • Wanneer de nalatenschap onder gebracht wordt in een aparte juridische entiteit is het mogelijk om de waarde van het vermogen te verminderen en daarmee ook de erfbelasting. Win hiervoor professioneel advies in bij je notaris.

Een andere mogelijkheid om de erfbelasting te verminderen of te vermijden is door de nalatenschap te schenken. Een roerend goed kan eenvoudig van hand tot hand geschonken worden volgens een handgift. Het is echter aan te bevelen om dit schriftelijk vast te leggen in een overeenkomst anders kan het dat de schenking toch mee wordt opgenomen bij het betalen van de successierechten. Ook een schenking van een onroerend goed moet via tussenkomst van een notaris gebeuren. De schenking gebeurt via een notariële akte die bij de notaris wordt geregistreerd en onderworpen is aan schenkbelasting.

  • Bijvoorbeeld: je zou kunstwerken willen schenken aan een toekomstige erfgenaam. Je maakt een afspraak met de notaris om de schenking te laten registreren via een notariële akte.
  • Belangrijk is dat de schenker na de schenking bij een handgift nog minstens vijf jaar moet leven. Anders wordt deze wel meegenomen bij het berekenen van de erfbelasting.
  • Let op: De wetgeving rond erfbelastingen zijn ook regio gebonden.

Naast het verminderen en vermijden van erfbelastingen is het ook mogelijk om de successierechten te betalen met cultuurgoederen die deel uitmaken van de nalatenschap. Zo komen topstukken en sleutelwerken voor museale collecties in aanmerking voor inbetalinggeving. Op deze manier wil de overheid de kunst- en erfgoedcollectie van de Vlaamse gemeenschap uitbreiden.

Aan deze regeling zijn twee fiscale voordelen verbonden:

  1. De cultuurgoederen worden voor de betaling aanvaard aan 120% van hun marktwaarde, wat neerkomt op een meerwaarde van 20%.
  2. Wanneer de te betalen erfbelasting minder bedraagt dan de marktwaarde van de cultuurgoederen, heb je de mogelijkheid om het resterend bedrag terug te krijgen.

Cultuurgoederen omvatten een brede waaier aan voorwerpen zoals schilderijen en beeldhouwwerken, maar ook archeologische vondsten, wetenschappelijke objecten, manuscripten, … Om te weten of de goederen onder een van de categorieën vallen en op hoeveel ze worden geschat, kan je bij leven een verzoek indienen bij de Topstukkenraad. Wie bij leven de Vlaamse overheid contacteert voor deze regeling, kan ook meebeslissen over wat er achteraf met de kunst gebeurt, bijvoorbeeld in welk museum het kan belanden.

  • Voor meer informatie rond het betalen van de erfbelasting met cultuurgoederen, neem je best contact op met Cultuurloket of raadpleeg je hun website.

Voor het onderdeel ‘Erfbelasting van je nalatenschap’ raden we aan om professioneel advies in te winnen bij de notaris. Samen met hem kan je de verschillende mogelijkheden bekijken voor het oprichten van een nalatenschap of estate, welke juridisch-administratieve structuur er aanbevolen is en meer informatie vragen rond de erfenis en de successierechten.

Wil je verder lezen? Ga terug naar het Kennisdossier ‘Nalatenschappen’

Interessante bronnen: